Home > Buitenland > In Jemen dreigt een mega-olieramp
Buitenland

In Jemen dreigt een mega-olieramp

Voor de kust van Jemen ligt een olietanker vol olie weg te roesten. Wanneer het schip openbreekt wordt dat de grootste milieuramp in de geschiedenis. De strijdende partijen in Jemen geven elkaar de schuld van deze tikkende tijdbom. Ondertussen laten ze niemand toe om het noodzakelijke onderhoud uit te voeren.

In het Jemenitische deel van de Rode Zee ligt een olietanker weg te roesten met  aan aan boord ongeveer 140.000 vaten ruwe olie. Het schip werd in 1981 op die plaats neergelegd als opslagplaats voor olie die bestemd was voor de export. De olie werd gewonnen in het Jemenitische gouvernement Ma’rib, ongeveer 170 km ten oosten van de hoofdstad Sanaa. Het schip, de FSO Safer, ligt in het Ras Isa-gebied voor de kust van Hodeidah in de Rode Zee in het westen van Jemen. Dat is een gebied dat door de Houthi-rebellen wordt gecontroleerd.

Tikkende tijdbom

Het schip behoort tot de  categorie gigantische olietankers (Ultra Large Crude Carriers). Het is de op twee na grootste drijvende tanker ter wereld.  Het schip is ongeveer 400 meter lang en ongeveer 70 meter breed en weegt meer dan 400.000 ton. De export van ruwe olie naar het drijvende schip stopte toen eind 2014 de oorlog in Jemen uitbrak. Die oorlog duurt nog steeds voort. Vanaf 2015 werd het schip niet meer onderhouden. Daardoor is de tanker geërodeerd en is het schip nu praktisch onbruikbaar. Onderhoud voor meer dan $10 miljoen per jaar is dringend nodig om te voorkomen dat tanks doorroesten of dat explosieve gassen vrijkomen. Het schip is een tikkende tijdbom.

Oorlogsbuit

De Jemenitische economisch onderzoeker Abdulwahed Al-Obaly vertelde in een exclusief interview met RFG Magazine dat de Houthi’s de tanker als oorlogsbuit beschouwen. Ze vragen de VN om 70 miljoen euro voor de ruwe olie. Ze zouden dreigen het schip op te blazen als de regeringstroepen een militaire operatie starten om de stad Hodeidah in te nemen. Al-Obaly voegde daaraan toe dat de olieopslag al buiten dienst is en op elk moment kan gaan lekken of zelfs exploderen, wat kan leiden tot de grootste olieramp in de geschiedenis. Hij benadrukte dat een olieramp ook ernstige economische gevolgen zal hebben voor andere landen aan de Rode Zee. Het maritieme milieu zal aangetast worden, waardoor duizenden Jemenitische vissers hun inkomstenbronnen zullen verliezen.

De Houthi’s

De Houthi-regering, die internationaal niet wordt erkend, beseft de risico’s van een lek of explosie. Heshaam Shrf, minister van Buitenlandse Zaken van de Houthi-regering, vertelde aan RFG Magazine dat de internationaal erkende regering van president Hadi het onderhoud van het schip belemmert en het gebruikt om politieke aandacht te trekken op internationale fora. ‘We hebben er geen bezwaar tegen dat de Verenigde Naties het evaluatie- en onderhoudsteam inzetten en de tanker betreden’, voegde hij daaraan toe. ‘We eisen procedures en regelingen voor het betreden van het technische team en dat de zaak niet wordt gebruikt voor militaire of veiligheidsdoeleinden.’ De 70 miljoen euro zijn volgens Shrf nodig voor het betalen van ‘salarissen van burgers en voor het leger’.

Lekken of ontploffen

Ook de internationaal erkende Jemenitische regering, die gesteund wordt door Saudi-Arabië,  beseft dat de grootste milieuramp in de geschiedenis op het punt staat zich te voltrekken. De Jemenitische minister van Informatie Moammar Al-eryani waarschuwt voor de gevolgen van het lekken of ontploffen van het schip. Maar hij wijst de verantwoordelijkheid daarvoor van de hand: ‘Het reservoir begon te eroderen omdat de Houthi-rebellen het VN-team beletten aan boord te gaan en het schip te onderhouden.’ Al-eryani houdt de rebellen volledig verantwoordelijk voor deze potentiële ramp en de gevolgen ervan, en doet een dringend beroep op  de internationale gemeenschap om in  te grijpen en druk uit te oefenen om een catastrofe te vermijden.

 

  • Een ramp in de Rode Zee
  • 9 landen grenzen aan de Rode Zee.
  • 10 grote havens
  • 152 Jemenitische eilanden in de Rode Zee.
  • Naar verwachting zullen 3 miljoen Jemenieten worden blootgesteld aan giftige gassen als de tanker explodeert.
  • Duizenden vissers verliezen hun inkomstenbron.

 

De gigantische olietanker is aan het wegroesten:



Waardeer dit artikel!
Dit artikel lees je gratis. Vind je het artikel en onze inzet de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten blijken door een bijdrage. Zo help je onze journalisten en RFG Magazine.
Mijn gekozen waardering € -
Steun RFG Magazine!
Dit artikel lees je gratis. Vind je het onze inzet de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten blijken door een maandelijkse bijdrage. Zo help je onze journalisten en RFG Magazine.Door je eerste betaling ga je akkoord met een maandelijkse afschrijving voor een periode van 1 jaar!
Mijn gekozen waardering € -
Fares Alhemyari
Fares Alhemyari (1983) is een Jemenitische journalist. Hij studeerde journalistiek aan de Sana'a University en werkte vanaf 2007 voor lokale kranten in Jemen en als correspondent voor het Chinese persbureau Xinhua. Ook was hij hoofd van de nieuwsafdeling voor een Jemenitische zender in Istanbul. Fares volgt de ontwikkelingen in Jemen op de voet, met name de mensenrechtensituatie in het land.